tirsdag den 20. november 2012

Appelsinsmør - En juleidé

Det er faktisk kun et lille års ti siden jeg første gang smagte lemoncurd. Den gang vi boede i Jylland i 2 måneder og var så godt som (på den måde man er på landet, hvor der er langt til alt) naboer til Fru Møllers Mølleri og gårdbutikken. Jeg SIGER jer, det er et vidunderligt sted. Virkelig. Prøv det hele. Butikken. Restauranten. Kafferisteriet. Kødet. Grønsagerne. Jamen alle jer som bor i Jylland - AFSTED! Og til jer som ikke gør, så er der jo webshoppen. De har ikke halvt så mange lækre ting i webshoppen, som i den fysiske butik, så gør jer selv den tjeneste at købe en gavekasse. Én hvor løgmarmeladen er i. Den er vidunderlig på rullepølse. Og som tilbehør til aftensmaden. Uhm!

Nå. Men hvorfor er det nu jeg ævler løs. Nårh ja: Lemoncurd! Eller Orangecurd.
Det har jeg lavet i dag. Inspireret af den lemoncurd jeg købte hos Nemlig.com fra The Bay Tree. Eller. Der er jo ikke så meget at blive inspireret af på den måde, for lemoncurd er ret simpelt.
Citron, sukker, smør. æggeblommer. Bum. Eller: Nammenam!

Jeg havde ikke en håndfuld citroner i huset, så jeg lavede Orangecurd i stedet for.

Og hvis du vil prøve er der en opskrift lige her:

Saften fra 3 saftige appelsiner
Revet skal af 1 appelsin
4 æggeblommer
200 g sukker
150 g smør

Smelt sukker, smør og saft i en gryde. Blandingen må ikke koge, for så skummer det. Og det ser ikke så pænt ud.


Når smørret er smeltet, piskes æggeblommerne i og blandingen hældes på glas. Man kan vælge at si blandingen ned i glassene, men jeg kan godt lide at lade det være en anelse rustikt og lader derfor frugtkødet bliver i smørret.

Inden du går i gang, så skold lige nogle glas, så du har noget at hælde den lune curd over i. Og jeg har brugt pasteuriserede æggeblommer fordi det ikke må koges. Og så skal man jo gå med livrem og seler. Og fordi jeg har tænkt mig at bruge nogle af glassene som værtindegaver i den kommende tid samt servere den for gæster... og jeg gider ærligt talt ikke forgifte min omgangskreds:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

1-2-3 nu! Så er det NU! Skriv - Jeg elsker det!